-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:50393 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا زيارت جامعه مستند است؟ و آيا با توجه به زيارت جامعه،خداوند مقام امامان را به تمام مردم شناسانده است؟
اين كلام كه از دهان مبارك معصومي هم چون امام هادي(ع) صادر شده است، قطعاً درست و صحيح است و چنانچه ايراد و اشكالي باشد از فهم و ادراك ما است. به چند جمله قبل تر توجه كنيد كه حضرت مي فرمايد: {Hفكنّا عنده مسلمين بفضلكم و معروفين بتصديقنا اياكم فبلغ اللَّه بكم اشرف محل المكرمين و اعلي منازل المقربين وارفع درجات المرسلين حيث لايلحقه لاحق ولايفوقه فائق H}؛{M ما قبلاً (در علم ازلي حق) چنين بوديم كه به فضيلت و برتري شما بر خلق معترف و تسليم بوديم و به تصديق مقام شما معروف و شناخته شده بوديم كه خدا شما را به اشرف مقام اهل كرامت و عالي ترين منزلت مقربان و رفيع ترين درجات پيامبران خود نائل گردانيده؛ همان مقامي كه از سابقين ولاحقين كسي بدان نخواهد رسيد و فوق آن مرتبه و مقام احدي راه نخواهد يافت M}. با ذكر اين مقدمه به سؤال شما چند پاسخ مي توان داد: 1- يعني، شما ائمه(ع) داراي مقامي هستيد كه هيچ كس نيست كه خدا مقام شما را به آنها در آينده نشناساند كه در اين صورت به قول طلبه ها «مضارع محقق الوقوع به منزله ماضي است» لذا با لفظ ماضي آورده شده است. 2- يعني، شما داراي مقامي هستيد كه خداوند مقام شما را در فطرت همه شناسانده است؛ يعني، الان همه طالب مقامات شما هستند همان گونه كه شما مظهر تام اسماء الهي هستيد يعني مظهر علم مطلق، قدرت مطلق، جمال و كمال مطلق و... لذا تمامي اينها در فطرت و نهان هر كسي نهاده شده است و همه دنبال كسب اين مقامات هستند كه مي خواهند خود را به اين مقامات برسانند (چون اگر نمي شناختند كه دنبال نمي كردند و خواهان نبودند) و از طرفي هم رسيدن به آن مقامات محال است، چون «لايلحقه لاحق ولا يفوقه فائق ولا يسبقه سابق». 3- همان گونه كه در صدر كلام اشاره شد مراد اين باشد كه در علم الهي خدا مقامات شما را به همه شناسانده است به عبارت ديگر در يوم الست يا عالم ذر يا در عالم اعيان ثابته هنگامي كه همه اقرار به ربوبيت حق تعالي كردند {/B«أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلي »{w15-19w}{I7:172I}/} همه نيز اقرار به مقام و منزلت ائمه كه مظهر اتم اسماء الهي است نمودند و تمام قبول كردند و معترف به آن مقامات شدند. گرچه الان فراموش كرده اند و توجه به دنيا و ماديات آنها را از مسير حقيقي باز داشته است و آن روز را از ياد برده اند، كما اين كه در يوم الست، كه خداوند فرمود {/B«أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلي »{w15-19w}{I7:172I}/} همه اقرار به ربوبيت حق نمودند ولي الآن عده اي انكار مي كنند و مشرك و كافر مي شوند كه آن اقرار و اعتراف با انكار الان منافات ندارد. براي آگاهي بيشتر ر.ك: مصباح الهداية، امام خميني(ره).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.